آموزش های شهروندی

پسماندهای‌ خانه‌ ات را بشناس!

از آنچه ما روزانه مصرف می ‌کنیم، زائداتی بر جا می ‌مونه که بهشون می ‌گیم‌ . پــسـمانــدها

 

با رشد شهرها و افزایش جمعیت به یکی از مسائل و تهدیدات جدی زیست انسان ‌ها تبدیل شدن.

🔅حالا دیگه ما آدم‌ ها یاد گرفتیم که چطور می ‌تونیم از دامنه این بحران‌ کم کنیم و یا دست کم بهش دامن نزنیم.
مدیریت صحیح پسماندهای خانگی، تفکیک درست و اصولی و تحویل مسئولانه سه گام اصلیه که ما در خونه ‌هامون می ‌تونیم در این مسیر برداریم.

 

🥤🥫۱- پسماند خشک

کاغذ، پلاستیک، فلز، شیشه، لاستیک، فوم، پارچه، چرم، چوب و هر چیزی که بتونه برای مدت طولانی بدون تجزیه شدن باقی بمونه، پسماند خشکه. توجه به این نکته لازمه که برای این که پسماندهای خشک قابلیت بازیافت را داشته باشن، باید در نگهداری اونها اصول و قواعدی رو رعایت بکنیم.

 

🥚🍌۲- پسماند تر یا مرطوب

پسماند آشپزخانه از جمله دور ریز سبزیجات، پوست میوه‌ ها، برگ‌ های چای، پوسته تخم مرغ، استخوان ‌ها و … پسماند تر هستند. پسماندهای تر پسماندهایی هستند که امکان بازیافت و تبدیل به یک ماده دیگر از جنس خودشون رو ندارند. این پسماندها را یا باید به کمپوست تبدیل کنیم یا باید خشکشون کنیم و آنها رو به صورت خوراک دام دربیاریم. گزینه سوم این خواهد بود که اونها رو با حداقل رطوبت ممکن جداگانه نگهداری کنیم و دور بندازیم.

 

💿🔋۳- پسماند الکترونیکی

پسماند الکترونیکی (ضایعات الکترونیکی) شامل باتری ‌ها، قطعات کامپیوتر، سیم‌ ها، اسباب ‌بازی ‌های الکترونیکی، ساعت ‌ها، تلفن‌ های همراه، لامپ ‌ها و همچنین چراغ های تزئینیه.
به دلیل حاوی بودن مقادیر از فلزات سمی مطلقاً نباید با سایر پسماندها مخلوط بشن.

 

💉💊۴- پسماند خطرناک (HHV)

ماسک، پدهای بهداشتی، دستمال ‌کاغذی آلوده، قوطی دارو، سرنگ، رنگ، مواد شوینده، حشره کش  ها، لوازم آرایشی استفاده شده و دماسنج در این دسته قرار می ‌گیرند. دور انداختن هر کدام از اینها قواعد خودش رو داره.

اما نکته مهم و مشترک در میان همه این ها این که هرگز هرگز زباله ها یا پسماندهای خطرناک یا عفونی منزل رو با پسماندهای چرب و پسماندهای خشک قاطی نکنید. اونها رو جداگانه دور بیندازید و با یک برچسب مشخص کنید.

 

 

جایگاه اختصاصی تبلیغات شما در ملاردی ها

ملاردی ها

شهروند ملارد، فعال اجتماعی و انعکاس دهنده اخبار و وقایع شهرستان ملارد و تحلیلگر و معامله گر بازارهای مالی، طراح حرفه ای وب سایت ... برای مشاهده بیشتر تصاویر و رزومه من می توانید بر روی شکل Home (خانه) کلیک نمائید و وارد وب سایت شخصی من شوید. نظرات شما باعث دلگرمی خواهد بود

6 دیدگاه

  1. ما چندین سال هست که در منزل جداسازی انجام میدیم، ولی متاسفانه شهرداری فقط ادعا داره بجای عمل، خودشو راحت کرده فقط یه سطل بزرگ اندازه دهن نهنگ بدون درب سر هر کوچه با ظاهر منزجر کننده هست، که هم برای عابرین گذری و هم برای جمعیت یه کوچه که شاید ۱۰۰۰ نفر سکنه داره، در حالیکه در اروپا یا آمریکا سه یا چهار سطل مجزا پای هر مجتمع قرار گرفته که روزی یک یا دو بار تخلیه میشه، ولی شهرداری ما بجای نظافت محلی برای تجمع موش و گربه و حشرات موذی درست کرده که مخصوصا در هوای گرم عطر خاصی به حال و هوای هر کوچه میده، فقط کافی امتحان کنید و نفس عمیق بکشید، قبلا به ساختمان های بیست واحد به بالا یک سطل مخصوص زباله خشک دادن که اون هم باید بعد از یک ماه که سرریز شده بود التماس میکردیم بیان خالی کنن خودمون هر هفته مجبور میشدیم بریزیم تو همون دهن نهنگ سر کوچه، این است نبوغ ایرانی های دانشمند که فقط ادعا دارن

  2. وقتی نه آموزشی در مدارس هست نه امکاناتی در اختیار مردم ، نباید از این همه افراد خسته و نا امید از زندگی توقع فرهنگ داشت، ای کاش آموزش فقط منحصر به این کتابای پوچ و مسخره نمیشد و کمی هم فرهنگ آداب زندگی اجتماعی تدریس میشد، (البته نه اون درس اجتماعی بی محتوا که هممون خوندیم اون نه)، زندگی اجتماعی واقعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا