جاذبه های ملارد

تپه گاو میش خانه یوسف آباد قوام شهرستان ملارد

یوسف آباد ، یكی از آبادی های شرقی دهستان بی بی سكینه از بخش صفادشت شهرستان ملارد است

یوسف آباد ، یكی از آبادی های شرقی دهستان بی بی سكینه از بخش صفادشت شهرستان ملارد است.

یوسف آباد را باید نخستین روستای واقع بركنار جاده شهریار به اشتهارد در دهستان بی بی سكینه به شمار آورد .

از شرق این روستا مسیری به طرف جنوب و به سوی آبادی قپچاق امتدا می یابد. در دو طرف این جاده آسفالت زمین های كشاورزی گسترده ای وجود دارد.

ضلع غربی جاده شامل زمین های همواری است كه به سوی كوه آق داغ در جنوب غربی یوسف آباد گسترده اند. این زمین ها به قطعات مختلف تقسیم شده و در هر قطعه فعالیت های زراعی و صنعتی به شكل مجتمع های مرغداری و جوجه كشی در حال اجراست .

از جاده یوسف آباد به قپچاق مسیرهای خاكی متعددی به طرف غرب و به سوی زمین های مذكور منشعب می شود . این مسیرها رو به زمین های كشاورزی و تاسیسات صنعتی دارند .

حد غربی زمین ها را چنان كه گفتیم كوه آق داغ تشكیل می دهد . در نیمه غربی زمین ها ی مورد بحث و تقریبا دامنه های شرقی و شمال شرقی كوه آق داغ دو محوطه باستانی وجود دارند .

محوطه اول تپه بزرگ و مرتفعی است به نام شاخ تپه ( كه گاهی شغال تپه یا شائول تپه نی ز خوانده می شود) و محوطه دوم تپه ای است كم ارتفاع و تقریبا بیضی شكل به نام گاومیش خانه.

تپه گاو میش خانه 

این تپه به صورت محوطه كم ارتفاعی است در حدود ۴۹۰ متری شمال شاخ تپه . گاو میش خانه در نزدیكی دامنه شرقی كوه آق داغ قرار دارد و از جنوب و غرب به زمین های كشاورزی و باغ های میوه و از شمال به یك كار خانه شانه سازی و از شرق به زمین های بایر منتهی می شود. تپه گاومیش خانه با ارتفاعی در حدود ۳ متر نسبت به زمین های اطراف ،‌ وسعتی معادل ۱۳۷۵۰ متر مربع را در بر می گیرد.

سطوح فوقانی تپه با شیبی ملایم و بدون عارضه خاصی به تدریج به زمین های پیرامون ختم می شود.

در محدوده شمالی و شرقی تپه چند توده زباله ساختمانی دیده می شود. در دامنه جنوبی آثار كاوش های غیر مجاز به شكل گودال های كوچك و بزرگ هویداست.

در سطح تپه و تقریبا در قسمت میانی آن به رد شخم تراكتور به صورت مسیری با عرض بیش از ۱۰ متر و با امتداد شمال شرقی به جنوب غربی بر می خوریم. در میان سطوح زیر و رو شده قطعات سفالی و آثار استخوان های انسانی به صورت تكه های جمجمه و … جلب نظر می كند.

غیر از این ها یك قطعه سنگ ساب بزرگ قرمز رنگ در میان شیارهای ناشی از شخم زدگی به دست آمد.

 

 

جایگاه اختصاصی تبلیغات شما در ملاردی ها

ملاردی ها

شهروند ملارد، فعال اجتماعی و انعکاس دهنده اخبار و وقایع شهرستان ملارد و تحلیلگر و معامله گر بازارهای مالی، طراح حرفه ای وب سایت ... برای مشاهده بیشتر تصاویر و رزومه من می توانید بر روی شکل Home (خانه) کلیک نمائید و وارد وب سایت شخصی من شوید. نظرات شما باعث دلگرمی خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا